Missie en visie

Missie

Een unieke creatieve opleiding met als doel het ontwikkelen en verstevigen van de grondhouding “met plezier en betekenisvol leren“ Eigenaarschap staat centraal en er is zichtbaar aandacht voor een actieve participatie in en met onze omgeving. 

Het RDC is ook een school waarin de ontwikkelingen van de basisvaardigheden centraal staan.

  • Nederlands
  • Rekenvaardigheid
  • Burgerschap
  • Digitale geletterdheid

Om dit te realiseren:

Is ons pedagogisch-didactisch handelen gericht op een open, prettig en vooral ook veilig leer- en werkklimaat. Eigenaarschap en ondernemingszin spelen daarin een cruciale rol. Leren is vooral praktisch, betekenisvol, innovatief en ontdekkend. Het complete lesaanbod staat in het teken van “Design your future”. 

Inspireren we onze leerlingen om optimaal te (willen) presteren en zo samen met ons de gewenste én noodzakelijke stappen te zetten in de ontwikkeling naar een actief en positief in het leven staande burger met een mooie toekomst.

Prikkelen wij de leerlingen en werknemers om zijn of haar creativiteit en nieuwsgierigheid (verder) te ontwikkelen. We doen dat vooral door een uitdagend leer - en werkklimaat te creëren.

Richten we ons op de kwaliteiten van de individuele leerling, bieden een brede opleiding en brede oriëntatie op het beroeps- en ander vervolgonderwijs.

Zijn we altijd bezig de beste docenten en medewerkers te werven die het specifieke onderwijsprogramma op pedagogisch-didactisch verantwoorde – en  gewenste wijze te kunnen realiseren. Zij hebben als grondhouding innovatief zijn, nieuwsgierig zijn en nieuwe (vak)ontwikkelingen bijhouden/toepassen.

 

Visie op het onderwijs

Het doel is ons onderwijs zo te laten functioneren dat het voorziet in de bagage die voor leerlingen nu, in hun verdere onderwijsloopbaan en leven essentieel is.

Dat doen we door:

Ontdekkend- en samenwerkend te leren en werken

Kenmerken: creatieve, realistische en bruikbare oplossingen. 

Een warme, praktische en op ontwikkeling gerichte leeromgeving te bieden

Kenmerken: een bruisende en dynamische leer- en werkomgeving 

Procesgericht te werken waarin ook ruimte en aandacht is voor teleurstellingen. De weg naar succes is immers niet geplaveid.

Onze manier van leren en begeleiden zorgt ervoor dat de leerlingen in staat zijn om een verantwoorde en passende keuze te maken voor het vervolgonderwijs en daarmee een kansrijkere toekomst tegemoet gaan.