Schoolgids 2025 - 2026
Schoolgids
Voorwoord
Beste leerling, ouder en verzorger,
Met trots presenteren wij u de schoolgids van het Rotterdam Designcollege voor het schooljaar 2025 – 2026. In deze gids vindt u alle belangrijke informatie over onze school: van onze missie en visie tot praktische zaken zoals het onderwijsaanbod, ondersteuning, gedragsregels en veiligheid.
Het RDC is een school die staat voor eigentijds, creatief en praktijkgericht onderwijs. Wij geloven en vinden dat leren het meest betekenisvol is wanneer leerlingen eigenaar zijn van hun leerproces, kunnen ontdekken wie ze zijn en wat ze willen, en zich ontwikkelen in een omgeving waar ruimte is voor nieuwsgierigheid, ondernemerschap en talent.
Onze school biedt een veilige en open leeromgeving waarin leerlingen niet alleen kennis opdoen, maar ook vaardigheden ontwikkelen die hen voorbereiden op de wereld van morgen. Het Designthinking vormt de leidraad voor zowel het theoretische gedeelte als praktische vakken en daarmee dagen we leerlingen uit om hun toekomst actief vorm te geven.
We hopen dat deze schoolgids helderheid biedt over wat u van ons mag verwachten – en wat wij van onze leerlingen verwachten. Samen zorgen we ervoor dat elke leerling zich gezien, ondersteund en uitgedaagd voelt.
Namens het hele team van het Rotterdam Designcollege wensen wij u een leerzaam en inspirerend schooljaar toe.
Marco Meily
Directeur Rotterdam Designcollege & De Havo Rotterdam
Inhoudsopgave
2.1 Praktijk- en betekenisvol gericht.
Internationale Schakelklassen (ISK)
Organogram Rotterdam Designcollege
Contactgegevens en Oudercommunicatie
3.2 Examen en doorstroomresultaten.
3.9 Buitenschoolse activiteiten.
3.9.1 Educatieve activiteiten.
3.12 Leerlingvolgsysteem Magister.
4.2 Onderwijsondersteuning en inspraak.
4.3 Coördinator LOB (Loopbaanoriëntatie en – begeleiding).
4.5 Schoolondersteuningsteam (SOT)
4.6 Samenwerkingsverband Koers VO..
6.3 Gedrag tijdens buiten-de-lesactiviteiten.
Verlof van minder dan 5 dagen.
Verlof van meer dan 5 tot 10 dagen.
7.3 Stichting Meedoen Rotterdam
8.3 Verlies & gevonden voorwerpen
8.6 Ontruimings- en veiligheidsplan
Wat verstaan we onder pesten?.
8.10 Privacy / AVG en portretrecht
1 Missie en visie
1.1 Missie
Het Rotterdam Designcollege biedt een creatieve opleiding waarin leerlingen met plezier en op een betekenisvolle manier leren. We vinden het belangrijk dat leerlingen eigenaar zijn van hun leerproces en actief betrokken zijn bij de wereld om hen heen.
Om dit te bereiken:
· Zorgen we voor een open, prettige en veilige leeromgeving. We stimuleren eigenaarschap en ondernemend gedrag. Het leren is praktisch, betekenisvol, vernieuwend en gericht op ontdekken. De lessen staan in het teken van Design Your Future.
· Motiveren we leerlingen om hun best te doen en zich samen met ons te ontwikkelen tot actieve en positieve burgers.
· Geven we ruimte aan creativiteit en nieuwsgierigheid, zowel bij leerlingen als medewerkers. Dit doen we door een leeromgeving te bieden die uitdaagt en stimuleert.
· Kijken we naar de kwaliteiten van iedere leerling en bieden een brede opleiding die voorbereidt op vervolgonderwijs.
1.2 Visie
Ons doel is om onderwijs te bieden dat leerlingen goed voorbereidt op hun verdere schoolloopbaan en het leven daarna.
Dat doen we door:
· Leerlingen te laten leren door zelf te ontdekken en samen te werken.
· Te werken aan creatieve en bruikbare oplossingen.
· Een leeromgeving te bieden waar leerlingen zich welkom voelen en die gericht is op ontwikkeling in de breedste zin.
· Aandacht te hebben voor het leerproces van leerlingen.
· Begeleiding te bieden, zodat leerlingen passende keuzes maken voor nu en voor hun toekomst.
2. De school
2.1 Praktijk- en betekenisvol gericht
Het Rotterdam Designcollege (RDC) is een school voor vmbo en havo. We combineren theorie- en praktijkvakken, met speciale aandacht voor de profielen Zorg & Welzijn en Dienstverlening & Producten (vmbo) en een brede oriëntatie in havo 4 en 5. In alle opleidingen staat zelfstandigheid, creativiteit en ondernemerschap centraal.
De praktijkvakken vallen onder het designconcept en richten zich op vakken als:
· Human design (bijvoorbeeld uiterlijke verzorging)
· Food Design
· Mode Design
· Bloem Design
· Robotica
· Game Design
· Social Design
2.2 Onderwijsaanbod
VMBO en HAVO
Op het RDC kunnen leerlingen examen doen in alle leerwegen van het vmbo:
· Theoretische leerweg (mavo)
· Gemengde leerweg
· Kaderberoepsgerichte leerweg
· Basisberoepsgerichte leerweg
Daarnaast biedt de school een volledige havo-opleiding. De bovenbouw van de havo (leerjaar vier en vijf) is gericht op doorstroom vanuit leerjaar drie en zij-instroom voor leerlingen met een vmbo-tl diploma. De havo bovenbouw heeft een eigen identiteit: De Havo Rotterdam. (DHR) Meer informatie over De Havo Rotterdam vindt u op de website en in de schoolgids van DHR.
In het vmbo kiezen leerlingen één van de twee beroepsgerichte profielen:
· Dienstverlening & Producten (D&P)
· Zorg & Welzijn (Z&W)
Alle leerlingen (zowel vmbo als havo) volgen de route Jong Ondernemerschap.
De algemene vakken (zoals Nederlands, Engels, Spaans, kunst en lichamelijke opvoeding) worden gecombineerd met het beroepsgerichte profiel. Bepaalde vakken sluiten aan bij het gekozen profiel. Bijvoorbeeld:
· Bij Z&W zijn biologie en maatschappijleer verplichte vakken
· Bij D&P zijn wiskunde en economie verplichte vakken
Internationale Schakelklassen (ISK)
In het schoolgebouw van het RDC en DHR is ook een ISK-afdeling gevestigd. Hier krijgen anderstalige jongeren (12–18 jaar) onderwijs, met als doel doorstroom naar het regulier voortgezet onderwijs of het mbo. De nadruk ligt op het leren van de Nederlandse taal. Daarnaast krijgen leerlingen vakken als rekenen, Engels, kunst, techniek, muziek en vakken gericht op oriëntatie op werk en opleiding.
Het ISK heeft een eigen schoolgids. (Schoolgids ISK)
2.3 Organisatie van de school
Het Rotterdam Designcollege is onderdeel van Stichting SARO (Samen Ambitieus Rotterdams Onderwijs). De school valt onder het College van Bestuur, dat wordt gecontroleerd door de Raad van Toezicht.
Contactgegevens SARO
Bezoekadres: Linker Rottekade 292, 3034 CV Rotterdam
Postadres: Postbus 3081, 3003 AB Rotterdam
Telefoon: 010 – 436 6766
E-mail: info@wijzijnsaro.nl
Website: www.wijzijnsaro.nl
Organogram Rotterdam Designcollege
Directeur dhr. M. Meily m.meily@saro.org
Teamleider havo mevr. F. Tettelaar f.tettelaar@saro.org
Teamleider vmbo & havo ljr 1 & 2 mevr. K. Baur k.baur@saro.org
Teamleider vmbo ljr. 3 & 4 & havo 3 mevr. H. Gibbs h.gibbs@saro.org
Leerjaarcoördinator leerjaar 1 mevr. J. van Beveren j.vanbeveren@saro.org
Leerjaarcoördinator leerjaar 2 mevr. M. Kilic m.kilic@saro.org
Leerjaarcoördinator leerjaar 3 dhr. J. Trimbos j.trimbos@saro.org
Leerjaarcoördinator leerjaar 4 mevr. C. de Groot c.degroot@saro.org
Examensecretariaat mevr. E. Conlon e.conlon@saro.org
mevr. C.de Groot c.degroot@saro.orgl
Decanaat mevr. M. Kilic m.kilic@saro.org
mevr. H. Derwish h.derwish@saro.org
Ondersteuningscoördinator dhr. J. Ranzijn j.ranzijn@saro.org
mevr. I. Huijser i.huijser@saro.org
Schoolmaatschappelijkwerk mevr. B. Balci b.balci@saro.org
Locatiedirecteur ISK: mevr. C. van Lent c.vanlent@saro.org
Teamleider ISK dhr. M. Heins m.heins@saro.org
Anti-pestcoördinator leerjaar 1 & 2 mevr. I. Huijser i.huijser@saro.org
Anti-pestcoördinator leerjaar 3 & 4 dhr. J. Ranzijn j.ranzijn@saro.org
Contactgegevens Rotterdam Designcollege
E-mail: info@rotterdamdesigncollege.nl
RDC telefoon: 010 – 477 1944
ISK telefoon: 010 – 752 7100
Adres: Beukelsdijk 145, 3022 DC Rotterdam
Bankrekening: NL54 ABNA 0552 2834 44 t.n.v. Rotterdam Designcollege
Oudercommunicatie
· Roosterwijzigingen: Magister / Agenda (rooster)
· Contact 1e lijn de mentor
· School à Ouder Per mail of telefonisch
· Ouder à School Per mail of telefonisch
· Oudernieuwsbrief Per mail (4 x per jaar)
3 Het onderwijs
3.1 Leerwegen & aanmelden
Op het RDC kun je kiezen uit:
· Havo
· Theoretische leerweg (mavo/TL)
· Gemengde leerweg (GL)
· Kaderberoepsgerichte leerweg (KBL)
· Basisberoepsgerichte leerweg (BBL)
Het RDC biedt leerwegondersteunend onderwijs. (LWOO)
Voor BBL is er een mogelijkheid om in de bovenbouw het leerwerktraject te volgen, gericht op het mbo. Dit houdt in dat leerlingen veel stagelopen en dat de hoeveelheid theorie beperkt wordt.
De havo-onderbouw bereidt leerlingen voor op Dé Havo Rotterdam (leerjaar 4 en 5). Ook leerlingen met een TL-diploma met een CE gemiddelde van minimaal 6,8 óf 7 CE vakken kunnen instromen.
Het RDC heeft vier maal per jaar een toetsweek waarin de lesstof wordt afgetoetst.
Het schema van de te behandelen lesstof staat voor leerljaar één en twee in het programma van Toetsing en Ontwikkeling (PTO) en voor leerjaar drie en vier in het Programma van Toetsing en Afsluiting. (PTA) Het PTA is een door de examencommissie en schoolleiding vastgesteld document dat volledig dient te worden afgesloten voordat aan het examen kan worden deelgenomen. De regels, plichten en rechten omtrent de toetsen en examens zijn vastgesteld in het examenreglement. Het PTA en PTO is ook in te zien in Magister.
Het RDC biedt alle leerlingen basis-leerlingzorg. Complexe zorg behorende bij het praktijkonderwijs en cluster 1 – 2 – 3 – 4 kan het RDC in principe niet bieden, tenzij de ouders en betrokken partners waaronder de OCO, directie en Koers-VO overeenstemmen.
3.2 Examen en doorstroomresultaten
Het Rotterdam Designcollege is in 2018 gestart met zijn vernieuwende onderwijsconcept. Sindsdien zijn er examen- en doorstroomresultaten beschikbaar. In het schoolplan staan onze kwaliteitsdoelen. Jaarlijks werken we via een activiteitenplan aan verdere verbetering. De resultaten zijn te vinden op Scholen op de Kaart. In december 2023 en januari 2024 beoordeelde de Onderwijsinspectie het onderwijs als voldoende.
De onderstaande tabel geeft een overzicht van de behaalde resultaten.
3.3 Verzuim
(Ongeoorloofd) verzuim verkleint de kans op een diploma aanzienlijk, daarom informeert de school altijd het thuisfront bij ongeoorloofd verzuim. Frequent verzuim is ook vaak een signaal dat er een verandering gaande is in de sociale of emotionele ontwikkeling.
Te laat komen hoort niet. We hebben afgesproken dat iedereen op tijd in de les is. Het op tijd zijn vinden we een belangrijke sociale vaardigheid. Natuurlijk zijn er redenen waardoor het op tijd komen niet lukt zoals een dokters- of tandartsafspraak onder schooltijd. We willen graag dat deze afspraak van te wordt doorgegeven aan de receptie.
Een ziekmelding kan door een van de ouders/verzorgers telefonisch of per mail worden doorgegeven.
· Telefonisch: 010-4771944
· Mail: verzuim.rdc@saro.org
Een melding per mail is alleen geldig als deze vanuit de ouder/verzorger wordt verstuurd met het telefoonnummer van de ouder/verzorger.
Bij blessures waardoor deelname aan de gym of zwemles niet mogelijk is neemt de ouder contact op met de mentor. De mentor informeert de LO docent. Geblesseerde leerlingen zijn altijd wel bij de gymles aanwezig.
Te laat zonder een geldige reden wordt gesanctioneerd. Op dezelfde dag wordt na de laatste les een uur ingehaald in lokaal 0.06. Deze maatregel is niet onderhandelbaar. Een leerling die zich niet meldt voor het inhalen wordt de volgende ochtend dag met een ouder/verzorger verwacht om afspraken te maken.
3.4 Lessentabel
Schooljaar 2025-2026 onderbouw |
Leerjaar 1 vmbo |
Leerjaar 1 havo |
Leerjaar 2 vmbo |
Leerjaar 2 havo |
Nederlands |
4 |
4 |
4 |
4 |
Engels |
3 |
3 |
3 |
3 |
Spaans |
1 |
2 |
2 |
2 |
Frans |
- |
- |
- |
2 |
Wiskunde / Rekenen |
4 |
4 |
4 |
4 |
Mens & Natuur |
2 |
4 |
3 |
4 |
Mens & Maatschappij |
2 |
2 |
3 |
4 |
Jong Ondernemerschap & economie |
3 |
3 |
3 |
1 |
Lichamelijke opvoeding |
2 |
2 |
2 |
2 |
Kunstvakken |
2 |
2 |
2 |
2 |
Mentorles |
1 |
1 |
1 |
1 |
Design Praktijk |
6 |
6 |
6 |
4 |
Burgerschap |
1 |
1 |
- |
- |
Schooljaar 2025-2026 D&P |
Leerjaar 3 BBL |
Leerjaar 3 KBL |
Leerjaar 3 GL |
Nederlands |
4 |
4 |
4 |
Engels |
3 |
3 |
3 |
Spaans (keuze) |
- |
- |
3 |
Wiskunde |
4 |
4 |
4 |
Maatschappijleer |
1 |
1 |
1 |
Economie |
3 |
3 |
3 |
Jong Ondernemerschap |
1 |
1 |
1 |
Lichamelijke opvoeding |
2 |
2 |
2 |
Kunstvakken |
1 |
1 |
1 |
Mentorles & huiswerkbegeleiding |
1 |
1 |
1 |
Beroepsgericht profiel D&P |
9 |
9 |
3 |
Praktijk (keuzevakken) |
3 |
3 |
3 |
Schooljaar 2025-2026 Z&W |
Leerjaar 3 BBL |
Leerjaar 3 KBL |
Leerjaar 3 GL |
|
|||
Nederlands |
4 |
4 |
4 |
|
|||
Engels |
3 |
3 |
3 |
|
|||
Spaans (keuze) |
- |
- |
3 |
|
|||
Aardrijkskunde (keuze) |
- |
- |
3 |
|
|||
Maatschappijleer |
1 |
1 |
1 |
|
|||
Maatschappijkunde |
3 |
3 |
3 |
|
|||
Biologie |
3 |
3 |
3 |
|
|||
Jong Ondernemerschap |
1 |
1 |
1 |
|
|||
Rekenen 2F |
1 |
1 |
1 |
|
|||
Lichamelijke opvoeding |
2 |
2 |
2 |
|
|||
Kunstvakken |
1 |
1 |
1 |
|
|||
Mentorles / huiswerkbegeleiding |
1 |
1 |
1 |
|
|||
Beroepsgericht profiel |
9 |
9 |
3 |
|
|||
Beroepsgerichte keuzevakken |
3 |
3 |
3 |
|
|||
|
|
|
|
|
|||
Schooljaar 2024-2025 D&P |
Leerjaar 4 BBL |
Leerjaar 4 KBL |
Leerjaar 4 GL |
||||
Nederlands |
4 |
4 |
4 |
||||
Engels |
3 |
3 |
3 |
||||
Spaans (keuze) |
- |
- |
3 |
||||
Wiskunde (keuze) |
4 |
4 |
4 |
||||
Aardrijkskunde (keuze) |
- |
- |
3 |
||||
Maatschappijkunde (keuze) |
- |
- |
3 |
||||
Biologie (keuze) |
3 |
3 |
3 |
||||
Economie (keuze) |
3 |
3 |
3 |
||||
Lichamelijke opvoeding |
2 |
2 |
2 |
||||
Mentorles |
1 |
1 |
1 |
||||
Beroepsgericht profiel |
9 |
9 |
3 |
||||
Beroepsgerichte keuzevakken |
3 |
3 |
- |
||||
Schooljaar 2024-2025 Z&W |
Leerjaar 4 BBL |
Leerjaar 4 KBL |
Leerjaar 4 GL |
Nederlands |
4 |
4 |
4 |
Engels |
3 |
3 |
3 |
Spaans (keuze) |
- |
- |
3 |
Wiskunde (keuze) |
4 |
4 |
4 |
Aardrijkskunde (keuze) |
- |
- |
3 |
Maatschappijkunde (keuze) |
3 |
3 |
3 |
Biologie (keuze) |
3 |
3 |
3 |
Lichamelijke opvoeding |
2 |
2 |
2 |
Mentorles / huiswerkbegeleiding |
1 |
1 |
1 |
Beroepsgericht profiel |
9 |
9 |
3 |
Beroepsgerichte keuzevakken |
3 |
3 |
- |
Klas 3 - Havo |
|
Nederlands |
3 |
Engels |
3 |
Spaans |
2 |
Mentorles |
1 |
Lichamelijke Opvoeding |
2 |
Beeldende vorming / CKV |
1 |
Studievaardigheden |
1 |
Wiskunde |
3 |
Biologie |
2 |
Natuurkunde |
2 |
Scheikunde |
2 |
Aardrijkskunde |
2 |
Geschiedenis |
2 |
Economie |
2 |
Designvakken |
|
Designvak 1, 2, 3, 4 |
2 |
Designvak 5, 6, 7, 8 |
2 |
Totaal |
32 |
3.5 Lesuitval
Het RDC plant 36 volle lesweken en voldoet met 1.152 geplande uren ruimschoots aan de 1000-urennorm van het ministerie. Toch proberen we lesuitval zoveel mogelijk te voorkomen. Als een docent afwezig is, krijgt de leerling waar mogelijk les van een andere docent. Roosterwijzigingen en een eventueel tussenuur wordt via Magister/Agenda gecommuniceerd.
3.6 Lestijden
Regulier |
|
|
||
1e lesuur |
08.30 – 09.20 |
|
|
|
2e lesuur |
09.20 – 10.10 |
|
|
|
3e lesuur |
10.10 – 11.00 |
|
|
|
PAUZE |
11.00 – 11.20 |
|
|
|
4e lesuur |
11.20 – 12.10 |
|
|
|
5e lesuur |
12.10 – 13.00 |
|
|
|
PAUZE |
13.00 – 13.30 |
|
|
|
6e lesuur |
13.30 – 14.20 |
|
|
|
7e lesuur |
14.20 – 15.10 |
|
|
|
8e lesuur |
15.10 – 16.00 |
|
|
|
3.7 Pauzes
Leerlingen kunnen pauze houden in de aula of op het binnenplein. Tijdens de eerste pauze blijven alle leerlingen op het schoolterrein. In de tweede pauze mogen ze het terrein verlaten, maar niet pauzeren in portieken of gemeenschappelijke buitenruimtes van de omliggende woningen. In overleg met omwonende is besloten dat het niet is toegestaan om in de pauze van 13.00 uur – 13.30 uur naar ‘Sams Chickenhouse’ of de ‘Mini Supermarkt’ te gaan. De grote groep leerlingen bij de entrée van beide winkels ontstaat zorgt voor onrust bij de omwonende. Het sportveld (hoek Beukelsdijk / Diergaardetunnel is natuurlijk wel toegankelijk.
3.8 3e jaars stages
Stages zijn een belangrijk onderdeel van het onderwijs op het RDC. Leerlingen maken in het derde leerjaar kennis met een beroep en ervaren hoe het is om in een echte werkomgeving te functioneren. We begeleiden leerlingen bij dit proces en zorgen voor stages die zoveel mogelijk aansluiten op de vakinhoud en de vaardigheden die leerlingen op school leren. Gedurende de stage ontwikkelen ze nog verder in vaardigheden zoals samenwerken, communiceren en omgaan met verschillende werkculturen en -structuren. Een stage is een spannende en leerzame ervaring die leerlingen motiveert zich goed voor te bereiden op de toekomst.
3.9 Buitenschoolse activiteiten
Het RDC organiseert elk jaar leuke en leerzame activiteiten:
· Leerjaar 1 – Schoolkamp
· Leerjaar 2 – Nog niet bekend
· Leerjaar 3 – Ouddorp watersport / strandkamp
· Leerjaar 4 – Eurodisney
Twee maal per jaar (Kerst en zomer) is er een schoolfeest dat samen met de leerlingenraad wordt georganiseerd.
3.9.1 Educatieve activiteiten
Leerlingen kunnen voor of na schooltijd meedoen aan allerlei andere activiteiten die hen helpen hun talenten te ontdekken of verder te ontwikkelen. Denk hierbij aan:
· Schoolkrant & podcast: 2 uur
· Koken: 3 uur
· Sport: 2 uur
Het RDC biedt bijles in Nederlands en rekenen voor de leerlingen die hier behoefte aan hebben. Dit wordt bepaald in samenspraak tussen de leerling, ouders, mentor en leerjaarcoördinator. De bijles Nederlands en rekenen is wekelijks op dinsdagochtend (08.30 uur – 10.30 uur, 50 uur totaal). Op woensdagmiddag vinden de overige educatieve activiteiten plaats. (14.20 uur – 17.00 uur, afhankelijk van de activiteit.)
3.10 Schoolboeken
De overheid betaalt de schoolboeken en het lesmateriaal dat leerlingen nodig hebben, zoals:
· Leer- en werkboeken
· Digitale licenties
· Lesmateriaal voor keuzevakken
· Aangepaste boeken voor leerlingen met een leesbeperking
· Laptop in bruikleen voor leerjaar 1 en 2 (borg: €50)
Een aantal andere materialen worden niet door de overheid betaald; daar dient de leerling zelf voor te zorgen. Dit zijn o.a. agenda’s, sportkleding, schriften en schrijfmateriaal. Leerlingen die minder dan zes jaar in Nederland zijn, krijgen een woordenboek in hun moedertaal. Van het RDC ontvangen de leerlingen een rekenmachine.
3.11 Schoolvakanties
van |
tot en met |
betreft |
Donderdag 17 juli 2025 |
Dinsdag 2 september 2025 |
Zomervakantie 2025 |
Dinsdag 23 september |
Dinsdag 23 september |
Lesvrij |
Donderdag 2 oktober |
Donderdag 2 oktober |
Lesvrij |
Maandag 20 oktober 2025 |
Vrijdag 24 oktober 2025 |
Herfstvakantie |
Donderdag 18 december 2025 |
Maandag 5 januari 2026 |
Kerstvakantie |
Maandag 16 februari 2026 |
Vrijdag 20 februari 2026 |
Voorjaarsvakantie |
Maandag 6 april 2026 |
Maandag 6 april |
2e Paasdag |
Maandag 20 april 2026 |
Vrijdag 1 mei 2026 |
Meivakantie |
Dinsdag 5 mei 2026 |
Dinsdag 5 mei 2026 |
Bevrijdingsdag |
Donderdag 14 mei 2026 |
Vrijdag 15 mei 2026 |
Hemelvaartsvakantie |
Maandag 25 mei 2026 |
Maandag 25 mei 2026 |
2e Pinksterdag |
Donderdag 16 juli 2026 |
Maandag 31 augustus |
Zomervakantie 2026 |
· Goede Vrijdag 3 april 2026 is geen vrije dag.
· Dodenherdenking 4 mei 2026 is geen vrije dag.
· Verlof voor religieuze (feest)dagen wordt alleen toegekend als het verlof is aangevraagd.
3.12 Leerlingvolgsysteem Magister
Het RDC gebruikt Magister als leerlingvolgsysteem. Hierin staan o.a.:
· Roosters
· Cijfers en resultaten
· Huiswerk
· Aanwezigheid
Ouders/verzorgers krijgen aan het begin van het schooljaar inloggegevens en kunnen het systeem gebruiken om de voortgang van hun kind te volgen. We gebruiken daarnaast ook Leerbespreking.nl en Catwise voor begeleiding en digitale leermiddelen.
3.13 Bevorderingsnormen
De bevorderingsnormen worden jaarlijks vastgesteld in samenspraak met de medezeggenschapsraad (MR). Ze zijn het hele schooljaar te vinden op onze website onder links & documenten.
3.14 Vervoer en opvang
Het RDC regelt geen vervoer of opvang. De schoolkantine is geopend van 07.30 uur tot en met 15.00 uur. Vervoer regelt de school alleen voor buitenschoolse activiteiten zoals schoolreizen of schoolkamp.
Fietsen kunnen aan de vóór- en zijgevel op eigen risico worden gestald. Fiets- en scooteralarmen moeten worden uitgezet.
4 De onderwijsondersteuning
Tijdens de schoolloopbaan biedt het RDC aan de leerlingenbegeleiding en ondersteuning. In de eerste plaats is dat door de mentor en bij een specifieke zorgvraag kan extra ondersteuning worden ingezet door het ondersteuningsteam.
4.1 Mentor/ Coach
Elke klas heeft een mentor of coach. Die is het eerste aanspreekpunt voor leerlingen, ouders en docenten. De mentor monitort hoe het met de leerling gaat, op school én thuis. Bij zorgen over het gedrag, prestaties of aanwezigheid overlegt de mentor met het ondersteuningsteam van de school.
4.2 Onderwijsondersteuning en inspraak
Het RDC biedt ondersteuning op maat. In leerlingbesprekingen overleggen mentoren en docenten wie in aanmerking komt voor extra ondersteuning. Voor leerlingen bij wie dat noodzakelijk is, wordt een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) opgesteld. De mentor stelt samen met iedere leerling een groeiplan op. Het groeiplan wordt met de LOM gesprekken met de leerling en ouders besproken en geëvalueerd.
Het RDC biedt hulp en ondersteuning bij onder andere:
· Dyslexie en dyscalculie (volgens een vast protocol)
· Faalangsttraining
· Sociale vaardigheidstraining
· Doorverwijzing naar externe hulp waar nodig
In de ondersteuningswijzer vindt u de specifieke ondersteuningsaanpak.
Tegen pesten treden we actief op vanuit het principe: "Heb respect voor de ander". Het RDC heeft twee anti-pestcoördinatoren en we hanteren als team ons pestprotocol dat we opgesteld hebben. Dit is in te zien bij de ondersteuningscoördinator en via onze website. In hoofdstuk 8.9 wordt verder ingegaan op het anti-pestbeleid.
4.3 Coördinator LOB (Loopbaanoriëntatie en – begeleiding)
Onze LOB-coördinator (decaan) begeleidt leerlingen bij hun keuze voor een vervolgopleiding. De meeste leerlingen stromen door naar het mbo. Wij zorgen voor een goede overdracht en volgen leerlingen nog een jaar na hun vertrek. De schoolloopbaancoach begeleidt gedurende de opleiding alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij het maken van een keuze voor een mbo-opleiding.
4.4 Ouderbetrokkenheid
Goed onderwijs vraagt om een driehoek samenwerking tussen school, leerling en ouders. We bouwen aan een sterke driehoek waarin we samen werken aan leren en groeien. Wij rekenen op de betrokken van de ouders, omdat het onmisbaar is in een sterke driehoek. Ouders kunnen bij ons terecht voor ondersteuning mocht daar behoefte aan zijn. Het RDC kent een ouderraad. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met : y.richardson@saro.org
Iedere 1e woensdag van de maand organiseert het RDC voor de ouders een inloop koffieochtend tussen 08.30 uur en 10.00 uur.
4.5 Schoolondersteuningsteam (SOT)
Het SOT is er voor leerlingen die nog niet geholpen zijn met de extra ondersteuning (4.2). Dit team bestaat uit:
· Coördinator ondersteuning
· Schoolmaatschappelijk werker
· Verpleegkundige
· Psycholoog
· Logopedist
· Schoolcontactpersoon
· Leerplichtambtenaar
· Andere deskundigen waar nodig
Bij overleg met externe instanties vragen we altijd toestemming aan ouders of – bij leerlingen van 16 jaar en ouder – aan de leerling zelf. Ouders en leerlingen hebben recht op inzage in het leerlingdossier. Ook hebben ouders recht op correctie en recht op bezwaar. Alle gegevens wordt vertrouwelijk behandeld, volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens.
Vragen? Neem contact op met de coördinator onderwijsondersteuning. Meer informatie: www.cbpweb.nl
4.6 Samenwerkingsverband Koers VO
Het RDC is aangesloten bij Koers VO, een netwerk van 24 schoolbesturen in regio Rotterdam. Binnen Koers VO wordt onderwijs en ondersteuning geboden op alle niveaus, van praktijkonderwijs tot gymnasium. Het doel is om voor elke leerling passend onderwijs te vinden, zo dicht mogelijk bij huis.
Koers VO werkt vanuit de missie:
Samen werken aan een perspectiefrijke toekomst voor elke jongere.
Meer info: www.koersvo.nl
4.7 Team Toekomst
Het RDC heeft een samenwerking met Team Toekomst. Team Toekomst biedt gezinnen langdurige intensieve begeleiding om het sociale welzijn van het gezin op orde te brengen en te houden.
Team Toekomst - Samen voor ieder kind in Rotterdam
Team Toekomst is genomineerd voor de Impactmakerprijs 2024!
6 Schoolregels
Om ervoor te zorgen dat iedereen zich veilig en prettig voelt op school, zijn er een aantal duidelijke gedragsregels. Deze regels gelden voor alle leerlingen. We verwachten dat je je eraan houdt — zo zorgen we samen voor een goede sfeer en een fijne leeromgeving.
6.1 Onze afspraken
Ik behandel je met respect
· Ik spreek anderen netjes en vriendelijk aan.
· Ik laat de ander uitspreken.
· Ik pest niet en blijf rustig bij conflicten.
· Ik blijf van andermans spullen af.
·
Ik ben op tijd in de les
· Als ik ziek of te laat ben, bellen mijn ouders naar school.
· Als ik te laat kom, haal ik een te-laat-briefje bij de receptie.
· Ben ik zonder geldige reden te laat, dan meld ik mij aan het eind van mijn lesdag in lokaal 0.06 om een lesuur in te halen.
Ik heb iedere les mijn spullen bij me
· Ik neem altijd mijn boeken mee.
· Ik zorg voor een gevulde etui.
· Tijdens de gymles draag ik gymkleding en gymschoenen.
·
Mijn kleding draagt bij aan de veiligheid en is passend voor een schoolse omgeving
· Tijdens de les zit mijn jas in de kluis. Ik draag geen teenslippers, pet of capuchon.
· Kleding en teksten op kleding zijn niet aanstootgevend.
Mijn telefoon
· Op school zitten mijn telefoon, oordopjes en koptelefoon opgeborgen in mijn tas of zak.
· Ik gebruik mijn telefoon alleen in de kantine.
· Mijn telefoon is mijn eigen verantwoordelijkheid. De school is niet aansprakelijk voor verlies, diefstal of schade.
· Ik maak geen foto's of filmpjes van anderen zonder toestemming. Dat is strafbaar.
Daarmee respecteer ik ook de privacy van mijn klasgenoten en het personeel.
De school is van ons allemaal
· In de pauze blijf ik in de kantine, op de binnenplaats of buiten.
· Eten en drinken doe ik alleen in de kantine of op de binnenplaats.
· Tijdens de lesuren loop ik alleen door de gangen als ik toestemming heb.
· Ik laat de kantine en lokalen netjes achter.
· De docentenkamer is alleen voor docenten.
· Mijn mentor of Leerjaarcoördinator kan mij vragen om af en toe te helpen met een klusje.
Deze schoolregels zijn onderdeel van het officiële schoolreglement van het Rotterdam Designcollege.
6.2 Leerlingenstatuut
In het leerlingenstatuut staan de rechten en plichten van leerlingen beschreven. Het statuut wordt, op voorstel van de medezeggenschapsraad, vastgesteld door het schoolbestuur voor een periode van twee schooljaren.
Het leerlingenstatuut is van toepassing op alle schoolactiviteiten, zowel binnen als buiten het schoolgebouw en schoolterrein. Het geldt voor alle leerlingen, ouders, personeelsleden, schoolleiding en het bestuur.
U kunt het leerlingenstatuut vinden op de website van de school. Ook ligt er een exemplaar ter inzage bij de administratie.
Overtreding van regels
Als een leerling een regel overtreedt, kan dit leiden tot een maatregel. Dit kan bijvoorbeeld inhouden:
· Extra tijd besteden op school (bijvoorbeeld inhalen).
· Extra opdrachten maken.
· Helpen met opruimen.
Niet eens met de sanctie?
Vindt uw kind dat een sanctie onterecht is? Dan kan hij of zij dit bespreken met de mentor, coach of de docent. Als dit gesprek niet tot een oplossing leidt, kan de leerjaarcoördinator helpen als bemiddelaar.
Bij ernstige overtredingen
In ernstige gevallen kan een leerling worden geschorst:
Een schorsing heefteen duur van maximaal vijf schooldagen per keer.
Ouders en leerlingen worden gehoord en krijgen een schriftelijk besluit.
Bij een schorsing van meer dan één dag wordt melding gedaan bij het schoolbestuur van SARO en de onderwijsinspectie en de leerplichtambtenaar. In het uiterste geval kan de school overgaan tot verwijdering van de leerling. Hierbij wordt altijd het Samenwerkingsverband betrokken. (Koers VO). Ouders en leerlingen ouder dan 18 jaar kunnen een bezwaarprocedure starten tegen de opgelegde schorsing. Op de website van SARO vindt u het SARO reglement voor schorsing en verwijdering en de SARO bezwaarprocedure.
Ganghesje
Wil een leerling de les verlaten? Dan moet hij/zij altijd eerst toestemming vragen aan de docent. De leerling krijgt dan een ganghesje, als bewijs dat hij of zij buiten het lokaal mag zijn.
Kleding
Op school verwachten we dat leerlingen zich passend kleden. Vrijetijdskleding past niet altijd bij een leeromgeving. Gepaste kleding betekent bijvoorbeeld:
· Geen afgezakte broeken,
· Geen kleding met kwetsende of opruiende teksten,
· Geen extreem korte broeken of minimaal bedekkende topjes of hemdjes,
· Geen teenslippers.
Leerlingen die niet gepast gekleed zijn, kunnen naar huis gestuurd worden om zich om te kleden. De school neemt altijd contact op met een van de ouders/verzorgers.
Niet toegestaan:
· Gezichtsbedekkende kleding (omdat dit communicatie en veiligheid belemmert),
· Petten en andere hoofddeksels (met uitzondering van een hoofddoek),
· Djellaba’s worden ook niet als gepaste schoolkleding gezien.
Gymlessen
Tijdens de gymles dragen leerlingen sportkleding en sportschoenen die alleen binnen worden gebruikt. Kleding die onveilig kan zijn tijdens de gymles, zoals losse kleding, hoofddoeken of sieraden, is niet toegestaan. Een sporthoofddoek mag wel.
Leerlingen uit leerjaar 1 en 2 volgen enkele weken zwemles als verplicht onderdeel van de gymles.
6.3 Gedrag tijdens buiten-de-lesactiviteiten
Bij deelname aan excursies, schoolreizen, feesten of andere buitenschoolse activiteiten gelden duidelijke gedragsregels. We verwachten dat leerlingen zich ook daar netjes gedragen.
Bij wangedrag worden ouders geïnformeerd. De leerling kan direct worden uitgesloten van deelname aan de activiteit en/of verdere buitenschoolse activiteiten.
6.4 Buitengewoon verlof
Verlof van minder dan 5 dagen
Bij bijzondere gebeurtenissen, zoals een huwelijk in de familie of de geboorte van een broertje of zusje, kunt u buitengewoon verlof aanvragen. Doe dit minimaal 6 weken van tevoren via een schriftelijke aanvraag aan de schooldirecteur. Dit kan ook online via een speciaal formulier op de schoolwebsite, onder het kopje ‘ouders’.
Voor bepaalde religieuze feestdagen is ook één dag verlof mogelijk. De gemeente Rotterdam heeft hiervoor een overzicht opgesteld. Dit verlof moet uiterlijk twee dagen van tevoren schriftelijk worden aangevraagd.
Verlof van meer dan 5 tot 10 dagen
Voor bijzondere omstandigheden in het buitenland kunt u ook langer verlof aanvragen. Deze aanvraag moet u minimaal 6 weken van tevoren, schriftelijk indienen bij de directeur of teamleider. Het is belangrijk om eerst toestemming te vragen voordat u de reis boekt, om problemen te voorkomen.
Let op: bij ongeoorloofd verzuim is de school verplicht dit te melden bij de leerplichtambtenaar.
7 Algemene zaken
7.1 Medezeggenschapsraad (MR)
Ouders kunnen meepraten en meebeslissen over het beleid van de school via de MR. Deze raad bestaat uit personeelsleden, ouders en een leerling (voorzitter van de leerlingenraad). De vergaderingen zijn openbaar. De notulen van de MR vergaderingen vindt u op de website van het RDC. De MR functioneert volgens het SARO MR reglement Interesse? Neem contact op met de heer H. Mazroui via 010-4771944 of h.mazroui@saro.org.
Overige leden zijn: Dhr. Ranzijn, Mevr. Sno, Mevr. Kouwen.
7.2 Leerlingenraad
Er is nog een actieve leerlingenraad. Het doel van de leerlingenraad is de leerlingen betrekken bij schoolzaken en vaardigheden zoals overleg en samenwerken ontwikkelen. Iedere klas heeft een jaarlijks democratisch gekozen vertegenwoordiger in de leerlingeraad.
7.3 Stichting Meedoen Rotterdam
Heeft u moeite om schoolkosten of buitenschoolse activiteiten te betalen? Stichting Meedoen helpt gezinnen met een krappe beurs. Voor kinderen tot 18 jaar.
Spreekuur: dinsdag en donderdag van 10.00–12.00 uur.
Meer info: www.stichtingmeedoen.nl/rotterdam of bel 010 - 240 01 89.
7.4 Vrijwillige ouderbijdrage
De ouderbijdrage (€ 50,-) is vrijwillig. Leerlingen worden nooit uitgesloten van activiteiten als deze niet betaald is. Met de mentor en/of schoolleiding wordt dan naar een oplossing gezocht. Niet educatieve activiteiten zijn niet verplicht, worden apart gefactureerd en vinden alleen doorgang bij voldoende deelname. Van de ouderbijdrage worden niet educatieve leerling activiteiten bekostigd. In het eerste leerjaar of de zij-instromers in leerjaar twee en drie ontvangen een kompasroos en een rekenmachine. De ouderbijdrage wordt jaarlijks in overeenstemming met de MR vastgesteld.
7.5 Kluisjes
Leerlingen uit leerjaar 1 t/m 3 kunnen een kluisje gebruiken voor hun jas en waardevolle spullen. De school is niet aansprakelijk voor diefstal of schade. De schoolleiding kan kluisjes controleren als dat nodig is.
7.6 Sponsorbeleid
Soms ontvangt de school steun van sponsors in de vorm van geld, producten of diensten. Dit helpt ons om extra voorzieningen mogelijk te maken, zoals nieuwe materialen, apparatuur of het verbeteren van schoolruimtes.
We gaan hier altijd zorgvuldig mee om. De school accepteert alleen sponsoring als het past bij onze visie op goed onderwijs en de veiligheid en gezondheid van leerlingen niet in het geding komen.
Belangrijke uitgangspunten bij sponsoring:
· Sponsoring mag nooit invloed hebben op wat en hoe er lesgegeven wordt.
· Er mag geen reclame in het lesmateriaal voorkomen.
· Sponsoring mag niet leiden tot ongewenst, ongezond of gevaarlijk gedrag.
· De school moet altijd onafhankelijk, betrouwbaar en geloofwaardig blijven.
· Er wordt geen sponsoring geaccepteerd die de identiteit of waarden van de school schaadt.
De schoolleiding is verantwoordelijk voor een zorgvuldige afweging en zorgt ervoor dat gemaakte afspraken met sponsors worden nagekomen. Ook wordt negatieve publiciteit voorkomen.
Het RDC valt onder het bestuur van SARO en heeft daarmee een ANBI status.
8 Veiligheid
8.1 Klachtenregeling
Heeft u een klacht? Bespreek dit eerst met de mentor, leerjaarcoördinator of teamleider van uw kind. Gaat het om een medewerker, probeer dan eerst samen tot een oplossing te komen. Lukt dat niet, neem dan contact op met de directie: Dhr. Meily m.meily@saro.org of 010-4771944.
Wordt de klacht niet naar tevredenheid afgehandeld, dan kunt u zich richten tot het bestuur van SARO (Postbus 3081, 3003 AB Rotterdam. info@saro.org
Als laatste stap kunt u een klacht indienen bij de Landelijke Klachtencommissie (LKC) in Utrecht:
Postbus 85191, 3508 AD Utrecht.
Examenklacht?
Bij onregelmatigheden tijdens examens kan een leerling in beroep gaan bij de Commissie van Beroep van SARO: Postbus 315, 3000 AH Rotterdam.
8.2 Vertrouwenspersoon
Bij ernstige klachten (zoals intimidatie, geweld of discriminatie) kunt u terecht bij een vertrouwenspersoon. Gesprekken met het vertrouwenspersoon zijn altijd vertrouwelijk.
Op het RDC zijn de vertrouwenspersonen mevr. I. Huijser en dhr. J. Ranzijn, beide zijn bereikbaar op telefoonnummer 010-4771944
School overstijgend namens het bestuur van SARO zijn dat:
· Mevr. J. Smulders
· Mevr. F. Noordpool
· Mevr. E. Yilmaz
· Dhr. A. Nouwen
De vertrouwenspersonen zijn op werkdagen bereikbaar via de Vertrouwenspersoonlijn: 088-5628687.
U kunt ook contact opnemen met de Vertrouwensinspectie van de Onderwijsinspectie:
Telefoon: 0900 – 111 3 111
Website: www.onderwijsinspectie.nl
8.3 Verlies & gevonden voorwerpen
Leerlingen zijn zelf verantwoordelijk voor hun spullen. Verlies? Meld dit bij de mentor of teamleider. Gevonden spullen? Lever ze in bij de conciërge of receptie.
8.4 Aansprakelijkheid
De school is niet aansprakelijk voor schade, verlies of diefstal van eigendommen. Diefstal moet direct bij de schoolleiding gemeld worden. Ouders wordt aangeraden altijd aangifte te doen.
8.5 Verzekeringen
· Aansprakelijkheidsverzekering: dekt schade veroorzaakt door onrechtmatig handelen. Leerlingen (en ouders) blijven zelf verantwoordelijk voor hun gedrag. Een eigen WA-verzekering is belangrijk.
· Schoolongevallenverzekering: dekt letselschade tijdens schooluren en schoolactiviteiten. Geen dekking voor schade aan spullen.
· Schoolgroepsreisverzekering: geldig bij schoolreizen (ook buitenland). Dekking is beperkt; ouders kunnen hun kind zelf extra verzekeren.
De polisvoorwaarden liggen ter inzage op school.
8.6 Ontruimings- en veiligheidsplan
Bij calamiteiten wordt er gehandeld volgens het veiligheidsplan. BHV’ers en EHBO’ers zijn opgeleid en oefenen jaarlijks. Het plan is op te vragen bij de directie.
Het RDC kent twee veiligheidsfunctionarissen:
Dhr. J. Ranzijn en dhr. M. Heins, beide bereikbaar op telefoonnummer 010-4771944
8.7 Cameratoezicht
Op school en op het schoolplein is cameratoezicht. Dit is vastgelegd in een protocol dat op school in te zien is.
8.8 Social media
Op RDC geldt de EIC-regeling voor veilig en verantwoord gebruik van elektronische communicatie. Zie: EIC-regeling
8.9 Anti-pestprotocol
Pesten is onacceptabel. We willen een school zijn waar iedereen zich veilig voelt. Onze aanpak:
· Meld pesten altijd bij school.
· Anti-pestcoördinatoren:
o Leerjaar 1 & 2: Mevr. I. Huijser – i.huijser@saro.org
o Leerjaar 3 & 4: Dhr. Ranzijn – j.ranzijn@saro.org
Tel: 010 – 477 1944
Wat verstaan we onder pesten?
Pesten is herhaald, gericht gedrag waarbij één leerling structureel het mikpunt is. Het gaat vaak om een machtsverschil. Plagen gebeurt incidenteel, pesten is structureel en schadelijk.
Aanpak: vijfsporenbeleid
· Hulp aan de gepeste leerling
· Aanpak van de pester
· Betrekken van ouders
· Werken met de klas
· Aandacht en verantwoordelijkheid vanuit schoolteam
Het volledige pestprotocol staat op de website.
8.10 Privacy / AVG en portretrecht
Bij inschrijving vragen we toestemming voor het gebruik van foto’s van leerlingen op schoolkanalen. De toestemming / intrekking kunt u ten aller tijde zelf in Magister wijzigen.
Het RDC handelt volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)
Ouders/verzorgers/leerlingen hebben het recht op inzage in opgeslagen en verwerkte gegevens. Voor inzage kunt u contact opnemen met de locatiedirecteur dhr. M. Meily